【女巫前傳】The Wizard and I 大巫師和我


MADAME MORRIBLE:
(spoken)
Oh, Miss Elphaba
(sung/spoken)
Many years I have waited
For a gift like yours to appear
Why, I predict the Wizard
Could make you his
Magic grand vizier!
噢,艾法芭小姐
許多年來我都在等待
像妳這樣的瑰寶現身
為何?
我能預見巫師會讓你成為

他的魔法大臣

My dear, my dear
I'll write at once to the Wizard
Tell him of you in advance
With a talent like yours, dear
There is a defint-ish chance
If you work as you should
You'll be making good:
親愛的,親愛的
我當下會寫信給巫師
提前匯報妳的事績
憑妳的天分、親愛的
妳很有可能注定會有機會
如果妳盡本分,
妳將會表現很好


ELPHABA:
Did that really just happen?
Have I actually understood?
This weird quirk I've tried
To suppress or hide
Is a talent that could
Help me meet the Wizard
If I make good
So I'll make good
這真的在剛剛發生了嗎?
終於有人理解我了?
多年來我試圖壓抑的
這個可笑隱疾
居然是個能幫我見到大巫師的天賦
如果我能表現地很好
那我就會這樣做

When I meet the Wizard,
Once I prove my worth,
And then I'll meet the Wizard
What I've waited for since,
(Spoken: Since birth!)
And with all his Wizard wisdom,
By my looks, he won't be blinded
Do you think the Wizard is (Spoken: dumb?)
Or, like Munchkins, so small-minded?
(Spoken: No!) He'll say to me,
"I see who you truly are -
A girl on whom I can rely!"
And that's how we'll begin
The Wizard and I:
當我見到巫師
一旦我證明我的價值
當我見到了大巫師
我等了許久的一刻
(打從娘胎)
而充滿智慧的大巫師
依我看來,他不可能多盲目
難道你認為巫師會是(笨蛋)
或是,像個蒙奇金人那樣小鼻子小眼睛
()他會跟我說
「我看到妳真實的面貌
一個我能依賴的女性」
而那就是我們如何開始撰寫
大巫師與我的故事

Once I'm with the Wizard
My whole life will change
'Cuz once you're with the Wizard
No one thinks you're strange!
No father is not proud of you,
No sister acts ashamed
And all of Oz has to love you
When by the Wizard, you're acclaimed
And this gift or this curse
I have inside
Maybe at last, I'll know why
When we are hand in hand -
The Wizard and I!
一旦我跟隨了大巫師
我的人生將會改變
因為一旦跟隨了大巫師
沒人會覺得妳特異獨行
沒有父親會不會妳驕傲
沒有姊妹會因妳而見笑
奧茲國裡的每個人也都得愛妳
當妳站在大巫師身旁,讚譽自來
或許到最後,我會知道為什麼
在我體內有這恩賜亦或是詛咒
當我和大巫師手牽著手
大巫師與我

And one day, he'll say to me, "Elphaba,
A girl who is so superior,
Shouldn't a girl who's so good inside
Have a matching exterior?
And since folks here to an absurd degree
Seem fixated on your verdigris
Would it be all right by you
If I de-greenified you?"
而有一天,他會告訴我
「艾法芭,一為如此傑出的女性
難道內心良善的女孩不該有相配的外表嗎?
而假使百姓都用奇怪的眼神在意著妳的銅綠
幫妳驅除綠色外表是否會是件好事?


And though of course,
That's not important to me
"All right, why not?" I'll reply
Oh, what a pair we'll be
The Wizard and I;
Yes, what a pair we'll be
The Wizard and...
當然啦這對我來說不是很重要
「好啊為何不」我會這樣回答
噢我們會是很棒的一對
大巫師與我
噢我們會是很棒的一對
大巫師與我

Unlimited
My future is unlimited
And I've just had a vision
Almost like a prophecy
I know - it sounds truly crazy
And true, the vision's hazy
But I swear, someday there'll be
A celebration throughout Oz
That's all to do with me!
沒有限制
我的未來沒有限制
而我正好有了願景
就像寓言一般
我知道,這聽起來真瘋狂
沒錯,這願景看來仍朦朧
但我發誓,將來有一日
奧茲舉國上下會慶祝
只為我一人

And I'll stand there with the Wizard,
Feeling things I've never felt
And though I'd never show it,
I'd be so happy, I could melt!
And so it will be
For the rest of my life,
And I'll want nothing else
Till I die
而我會與大巫師站在一起
感受前所未有的感覺
而儘管我從未展現
我能夠讓自己開心到融化掉
我將要終其一生都如此開心
自死前我都不再妄想其他

Held in such high esteem
When people see me, they will scream
For half of Oz's favorite team;
The Wizard
And I!!! 
有著那麼高的評價
人們看到我都會尖叫
因為我是奧茲最受歡迎二人組的其中一員
大巫師
與我

留言