【女巫前傳】Wonderful 萬德佛



WIZARD
I never asked for this
Or planned it in advance
I was merely blown here
By the winds of chance
I never saw myself
As a Solomon or Socrates
I knew who I was:
One of your dime a dozen
Mediocrities
我從未要求或是事先計畫

讓事情如此發展 
我只是被叫做運氣的風給吹來這
我未曾預見自己
成為賢者或是哲學家
我知道我是誰
我和眾人一樣誰都不是
平庸之輩


Then suddenly I'm here
Respected - worshipped, even
Just because the folks in Oz
Needed someone to believe in
Does it surprise you
I got hooked, and all too soon?
What can I say?
I got carried away
And not just by balloon:
然後我突然到了今天地位
受到尊重、甚至崇拜
只因為奧茲的百姓
需要一個信仰的對象
這讓妳意外嗎?
我被扯上了關係,一切發生的太快?
我還能說甚麼
我不只是被熱氣球
牽著走而已

Wonderful
They called me "Wonderful"
So I said "Wonderful" - if you insist
I will be "Wonderful"
And they said "Wonderful"
Believe me, it's hard to resist
'Cause it feels wonderful
They think I'm wonderful
Hey, look who's wonderful -
This corn-fed hick
Who said: "It might be keen
To build a town of green
And a wonderful road of yellow brick!"
「萬德佛」
他們將我拜為「萬德佛」
所以我說好吧「萬德佛」,如果你們堅持
我就來當「萬德佛」
他們就說太好了
相信我,這很難抗拒
因為這感覺如此之好
他們認為
我這樣一個鄉巴佬說:
「來造一個有著黃磚路的綠色城市」
是如此之好

(spoken) See - I never had a family of my own. So, I
guess I just - wanted to give the citizens of Oz everything.
妳知道,我從來沒有自己的家庭
所以我猜我只是想要
為奧茲居民盡心盡力

ELPHABA
(spoken) So you lied to them.
所以你對他們撒謊

WIZARD
(spoken) Elphaba, where I'm from, we believe all sorts of
things that aren't true. We call it - "history."
艾法芭,在我來的地方
我們相信很多不是真的事
我們叫它做,歷史

(sung) A man's called a traitor - or liberator
A rich man's a thief - or philanthropist
Is one a crusader - or ruthless invader?
It's all in which label
Is able to persist
There are precious few at ease
With moral ambiguities
So we act as though they don't exist
一個人可能被叫做叛徒或解放者
富人可能是小偷或是大善人
他是十字軍或是無情的侵略者?
被貼上了甚麼標籤
就代表了是甚麼人
有著崇高道德的
 
是少之又少
所以我們就假裝它不存在了

They call me "Wonderful"
So I am wonderful
In fact - it's so much who I am
It's part of my name
And with my help, you can be the same
At long, long last receive your due
Long overdue
Elphaba - The most celebrated
Are the rehabilitated
There'll be such a - whoop-de-doo
A celebration throughout Oz
That's all to do - with you
他們將我拜為「萬德佛」
所以我就成了「萬德佛」
事實上,我就差不多是這樣
還是我名字的一部份
有了我的幫助,你能像從前一樣
並終於得到你長久以來都應得的

最著名的艾法芭
你將回復名譽
將會有個
奧茲舉國上下的喧騰慶典
都只因為你

Wonderful
They'll call you wonderful:
萬德佛
他們會叫你「萬德佛」

ELPHABA
It does sound wonderful:
的確聽起來很美妙

WIZARD
Trust me - it's fun
相信我這很有趣

BOTH
When you are wonderful
It would be wonderful
Wonderful, wonderful
當你是「「萬德佛」
一切都會變得如此的好
「萬德佛」、如此的好

WIZARD
One! Two! And:
(they dance)
一,二,來!

留言